dari lidah si Hadi

Monday, May 15, 2006

Selamat Hari Ibu..


Pada malam itu, seperti malam-malam sabtu sebelumnya, sesudah makan malam, aku akan bersandar atas kerusi, melangok di hadapan kaca tevisyen. Pada waktu itu,, aku memang tiada pilihan lain kerana emak, adik dan kakak sepupuku sudah menempah waktu itu khas untuk menonton siri kegemaran mereka iaitu 'Macam-macam Aznil'. Aku pun akur sahaja.. sedang aku khayal menonton iklan, tiba-tiba aku terdengar adikku Adibah berkata kepada emakku "Mak, Selamat hari Ibu". Aku jadi tergamam seketika.. sambil tersengeh..

Sudah hampir 24 tahun umurku.. namun aku tidak pernah mengucapkan selamat itu kepada emakku. Aku juga tidak pernah ambil tahu bila, dan apakah hari ibu. Aku jadi malu sendiri. Aku terfikir kembali.. mesti sukar menjagaku dari kecil.. sehingga aku sendiri lebih besar dari emakku.. dengan karenahku.. uih.. mesti banyak air mata ibuku yang telah hanyut..

Sehingga kini, aku masih belum pernah mengucapkannya sendiri.. dengan mulutku sendiri.. kini aku mengucapkannya di layar maya ini. "Selamat Hari Ibu..!!" Semoga Emak akan membacanya satu hari nanti.....

gambar~Hadi, Hawa dan Emak , 1 Syawal 2005
(dulu aku dalam perutmu, sekarang perutku lebih besar darimu.....)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home