dari lidah si Hadi

Monday, May 15, 2006

Hari Guru



Apabila aku terlihat iklan-iklan dramatik di televisyen.. menceritakan jasa-jasa dan pengorbanan guru, menceritakan detik-detik sukar mereka, selalunya jiwa aku akan menjadi keliru.. khianat.. curiga.. dan macam-macam lagi sangkaan yang negatif.

Mengapa ya? mungkin disebabkan sejarah silam dan pengalamanku ketika bersekolah membentuk jiwaku yang membenci guru-guru yang pernah berkorban mendidikku.. Maafkan aku jika aku bersikap agak kurang ajar.

Aku masih ingat punca utamanya.. walaupun agak samar-samar.. Seorang guru kelasku ketika darjah tiga.. Pn.H****. Tak perlu lah aku menulis namanya disini. Dia juga adalah guru matematik kelasku. Apabila aku membuat kerja rumah, siap dan betul semuanya.. tetapi Pn.H menuduhku meniru.. Aku didenda bersama2 beberapa rakan kelasku yang lain yang benar2 meniru. Hari yang lainnya.. aku selesai lagi kerja rumah.. dia menuduh aku baru buat pagi tadi. Dia juga mengadu kepada ibubapaku bahawa aku selalu termenung "melihat bulan" di dalam kelas. Walaupun ketika itu aku masih kanak-kanak, aku mahu memberontak. Sejak itu .. aku tidak pernah membuat kerja rumahku.. Setiap hari apabila dia memeriksa buku.. aku sudah bersedia. Aku akan ditampar dengan buku teks matematik kuning itu.. semakin hari semakin bertambah dendaku. Berdiri di hadapan, di luar kelas.. muka diconteng dengan kapur.. dicubit di perut.. dibawa jumpa cikgu disiplin.. berlari keliling bangunan sebanyak 20x, sehingga dia sendiri tak tahu hendak mendendaku bagaimana lagi. Alhamdulillah.. pada perperiksaan akhir, aku mendapat A dalam semua subjek.. Dan aku tetap menduduki kelas pertama untuk darjah 4. Perangaiku berterusan sehingga aku tamat tingkatan 5. Aku takkan buat kerja rumah. Aku rela didenda dan dipukul. Pada darjah 5, aku diwajibkan menghadiri kelas kaunseling. Aku juga pernah dituduh menghasut kawan melepak dan menonton cerita lucah.Aku pun tidak tahu cerita lucah itu apa pada waktu itu.Aku pernah dituduh bersubahat mencuri duit kelas.. walaupun tiada bukti.Dan setiap tahun aku membenci guru.. Pada tingkatan 2, aku dan beberapa rakanku yang jujur dimaki dan dilempang oleh seorang ustaz yang berlagak sehingga berdarah mataku.. dia menuduh kami melindungi nama rakan-rakan kami yang ponteng.. mana kami tahu?? kalau diorang nak ponteng.. apasal pula kami harus tanya mana mereka pergi dan hari apa mereka mahu ponteng? Pada hemat fikiranku, semua guru menganggap semua budak adalah sama jahatnya. Banyak lagi pengalaman hitam yang malas hendak aku tulis kembali.

Adakah aku membenci semua guru??? tidak.. masih ada guru yang aku hormat dan kagum.. antaranya..

-En.Karim - guru darjah 6 Kenanga, guru disiplin, B.Melayu & Matematik(Cikgu ini tidak pernah berat sebelah, tidak kisah aku siapkan kerja rumah atau tidak, percaya kepadaku, malah memberi aku jawatan pengawas, mengambil berat atas keputusan akademikku, aku menghadiahkannya dengan 4A untuk upsr)
-Cikgu Kemahiran Hidup ting 3, -Cikgu Fizik tingkatan 4&5, -Cikgu B.Inggeris ting 4&5 (cikgu ni selalu bawak aku jalan2)
-dan ada segelintir lagi yang aku kagum

Sekian sahaja buat masa ini.. maafkan aku cikgu.. Selamat Hari Guru!!

gambar~Hawa bersama Guru dan rakan-rakan sekelas

0 Comments:

Post a Comment

<< Home