dari lidah si Hadi

Monday, May 15, 2006

Sajak



Aku memang meminati puisi.. kerana aku manganggap puisi adalah satu keindahan yang datang jujur dari hati si penulis. Ketika aku sedang mengodek-godek PC ku semalam, aku terjumpa koleksi sajak-sajak yang aku kumpul ketika aku mula meiminati sajak dahulu. Jadi, aku ingin berkongsi sajak-sajak ini bersama rakan-rakan semua.. ini cuma sebahagian awal.. sila ya!
_________________________________

...Balada...


sebetulnya
aku juga seperti kalian
seorang pendosa
yang berkekalan
cuma kadang jadi busan
melihatkan sebahagian teman
bangga dengan dosa-dosa
hidup seolah tanpa tuhan.
.....


Hasil Nukilan: osmanTikus
17 Disember, 1999
...................................


Doa

tuan punya siang
tuang punya malam
tuan punya kasih
tuan punya sayang

tuan yang menurunkan hujan
tuan yang melukis pelangi

tuan punya gelap
tuan punya terang
tuan yang membina gunung
tuan yang melarik awan

kasihan...

..................................


Enggan Bebas

aku enggan bebas
kebebasan membelengu daku
aku inginkan aturan
buat ikutan diri
aku mahukan "seorang Tuan"
buat keamanan hati
bukan kebebasan yang aku cari
tapi aku mahu menyerah
kepada Tuhan empunya diri..

kumala das...selamat kembali..


Hasil Nukilan: osmanTikus
19 Disember, 1999 jam 13:44:33

...................................


Mana Tamannya...

bina lah pencakar langit
bungkar lah pasak bumi
tanduskan segala tanah tanih
biar kami belanja diluar negeri
semua aku tidak peduli..
lupakan segala adab
tinggalkan semangat akrab
lantik siapa sahaja jadi menteri
aku tidak peduli....
cuma..
mana tamannya?


Hasil Nukilan: osmanTikus
28 Disember, 1999 jam 11:56:37

gambar~bunga di hadapan rumah jiranku



0 Comments:

Post a Comment

<< Home