dari lidah si Hadi

Wednesday, May 17, 2006

Haruman buat Rohani


Agak lama juga aku lupa dan khayal dalam kegelapan. Agak lama aku alpa tentang Allah.

Aku dilahirkan dalam keluarga yang amat menitikberatkan soal iman, aqidah, ibadah. Aku dididik sejak awal lagi.. aku mula dihantar mengaji bersama-sama sepupu-sepupuku mengaji di rumah Ustaz Ibrahim ketika aku berumur 4 tahun. Ketika itu juga aku mula didik solat. Solat sudah menjadi seperti salah satu hobiku. Aku tamat muqaddam dan mula belajar membaca Al-Quran ketika aku darjah 3. Aku tidak bersekolah Ugama seperti rakan-rakan sekampung yang lain, aku hanya belajar mengaji dan fardhu 'ain di masjid. Aku pernah mendapat tempat ketiga dalam pertandingan bacaan Al-Quran di sekolah ketika aku darjah 6. Ketika tempoh itu juga, aku adalah antara anak kecil yang gemar dan mencintai masjid. setiap majlis pasti aku ada.

Apabila aku masuk ke alam sekolah menengah.. segala-galanya hanya tinggal kenangan. Aku mula alpa tentang Allah. Aku leka, aku khayal, aku lalai.. bukan aku tidak percayakan kewujudan yang maha Esa, tapi aku menjadi malas.. mungkin kerana kebebasan yang aku kecapi dan mungkin juga kerana aku tidak tinggal bersama keluarga.

Semakin lama semakin lalai, tetap lalai, tidak kira ketika senang mahupun susah. Aku malas hendak menegakkan tiang agama ku. Sehingga pada satu tahap aku menjadi keliru atas apa tujuanku ujud di dunia ini. Apa ikrarku.. Apa fungsiku..

Akhirnya aku mula sedar, betapa gelapnya jiwa dan diriku tanpa cahaya keimanan. Betapa kosongnya diriku tanpa Tuhan..

Pelbagai ujian juga melanda hidupku..
semuanya mampu mengalirkan airmataku
Pemergian orang yang disayang...
Pemergian sahabat-sahabatku..
Hilang harta.. Hilang ego..
dibuang.. gagal.. hanyut..
hampir maut..
dikhianati.. ditipu.. diperguna.. dihina..

Alhamdulillah.. Aku tidak hanyut jauh.. dan aku masih diberikan kesempatan hidup..
Mungkin berkat do'a ibubapa, keluarga dan sahabat-sahabatku.
Aku mula mengerjakan apa yang wajib.
Terutamanya solat. Aku harap segala dosaku dapat diampunNya.
Aku mula insaf.. ikhlas..Aku redha atas segala ujian yang diberi.
Dan keikhlasan adalah kunci utama.
Alhamdulillah..Alhamdulillah..Alhamdulillah..

Ramadhan yang lalu benar-benar membuka hatiku..

gambar~masjid jami'ul sharrif, kg simpang 3 gombak (tempat Hadi membesar)

1 Comments:

  • Bob tanya sikit boleh? Haruman buat rohani ke, haruman kuntuman bunga buat a*i... Hihihi...

    By Anonymous Anonymous, at 3:14 PM  

Post a Comment

<< Home