dari lidah si Hadi

Friday, May 19, 2006

rintihan rentak kelana


Aduh.. alangkah bagusnya jiaka aku mempunyai satu tiket ajaib yang infiniti..

Aku memang mencintai dan menggemari aktiviti berkelana, mengembara, merayau, menjelajah, merantau dan segala frasa yang berkaitan. Merantau memang menggembirakan, membebaskan dan menenangkan jiwaku. Hatiku yang gusar, mendung dan berkerak akan secara automatik menjadi lebih merdu, mekar dan harum. Hampir seluruh negeri-negeri dalam Malaysia ini telah aku jejak dan tidur kecuali Sabah dan Sarawak. Selalunya jika aku ada cuti walaupun hanya 5 hari.. perjalananku akan bermula, Tapi sayang.. hobiku ini selalunya tersekat akibat kekurangan wang dan masa. Sahabat-sahabatku juga ada yang berkongsi hobi ini bersamaku. Antara ahli tetap pasukan kelana bebasku adalah Amir dan Fadhil. Kini sudah ada ahli baru iaitu Uzair dan Faidhan.. Fadhil mungkin sudah "terikat" sayapnya sekarang..

Oh..

Perjalanan yang jauh.. muka dan rambut yang dilanda angin kencang.. mata yang berair kerana terlalu lama terbuka melihat pemandangan.. getaran kerusi bas dan keretapi.. bas.. keretapi.. feri.. van usang.. anak-anak gadis yang tertawa.. haiwan.. manusia.. tumbuhan.. berkenalan dengan perantau lain.. tertidur dalam feri.. berbual kosong.. buang air di perhentian.. bau masin air laut.. bau rumput air terjun.. tiket.. hang mai mana??.. singo beng so??.. ate, kome ni dari kelumpo??.. geduk-gedak.. pon..pon..pon..

Oh..

Dalam banyak-banyak jenis kelana, aku paling menggemari menaiki keretapi. Ini adalah kerana bagiku naik keretapi ada jiwa nya yang tersendiri. Perjalanan yang agak panjang.. Geseran roda keretapi yang berbunyi seakan-akan petikan gitar kod 'C' irama punk.. Aku bebas berjalan, merayau.. berbual dengan penumpang lain.. duduk di tengah-tengah pintu.. bergayut di pintu.. nasi lemak panas.. perbualan yang panjang.. inspektor yang ramah.. perhentian yang misteri.. udara malam.. fuh.. jiwa beb.. jiwa..

Tunggulaah wahai dunia.. hadi dan rakan-rakan sekelananya akan menjelajah lagi.. mungkin hingga ke sebelah dunia yang lain.. cuma masa dan wang menjadi faktor.. tunggu ya..

gambar~
1)Hadi & Amir, Perak
2)Faidhan & Hadi, P.Pinang
3)Hadi & Fadhil, P.Pinang

2 Comments:

  • wah. abg bob dah ada blog. selamat memblog! :)

    By Blogger Dhani, at 11:42 AM  

  • urggh!! aku nak kembali menjadi dendalion..kita mulakan rentak dengan ke zoo..yipiee!

    By Anonymous Anonymous, at 3:47 AM  

Post a Comment

<< Home