dari lidah si Hadi

Tuesday, July 11, 2006

8/6/2008 - satu hari yang rancak..

Pagi- 06.45am
Lepas solat Subuh, Aku dan Amir baru nak melabuhkan tirai mata. Sepanjang malam kami hanya bertepek dalam kamar sakti Daus. Berbual kosong dan separa ilmiah,rancak bercerita tentang hidup, mati, jiwa, akal, masa hadapan, kasih, kekasih, kelakar, kerja, belajar dan adakalanya mengumpat berterus-terusan. Diteruskan pula dengan menonton filem-filem komedi ekstrim, dan mengunyah kuaci Daus sehingga kering mulut. Setelah usai subuh, baru kami mengerti untuk mencari tempat berlabuh.

Awal tengahari- 11.30am
"Apa plan??" Aku kata.
"Jap, aku kontek Kadak, dia kata dia nak datang.." Amir jawab.
"Oi.. aku nak datang ni, tunggu dulu.. kita makan sekali tau!!" jawab Kadak melalui telefon.

Akhir tengahari- 1.45pm
"Oi mana ko ni? Orang dah lapar ni!" bebel si Amir.
"aku dah sampai kat bawah dah laa." jawab Kadak, tesengih manja.
"Apa plan??" Aku kata.
Lalu Kadak membentangkan secara rapi rancangannya untuk pasukan kami pada hari itu..

1- naik kereta Amir, pergi BB beli gitar
2- nak tengok handphone kat Mine's
3- Jamming (Jason Vorhees reborn)
4- apa-apahal, makan dulu.

Setelah rancak berbincang, Aku, Amir dan Kadak telah mengukir rancangan baru kerana ada ketidaksesuaian. Tetapi kami telah bersepakat untuk ponteng kerja malam itu. Ternyata, sepakat membawa berkat. Rancangan baru:

1- makan
2- pergi rumah Kadak
3- mandi kolam di rumah Kadak
4- pergi Mine's, untuk menukar beli telefon Amir
5- balik Gombak, ambil Daus
6- Jamming (Jason Vorhees reborn)
7- lepak Anandur

Lewat malam- 3.00am
Habis melaksanakan segala rancangan yang telah dimeterai di atas,dan sedia untuk membayar harga makanan di Anandur, tiba-tiba Daus bersuara "Jom rayau-rayau!". "Boleh, tapi minyak torek" balas Amir. Semua seperti dipukau, bersetuju.. HAHAHAHA.

Lewat-lewat malam- 4.35am
ketika berseronok dalam perjalanan pulang ke Gombak, "Oi apa tu??" Daus terjerit. "Mak aih.. van eksiden siyut".
Sebuah van rusa terbakar setelah merempuh tiang lampu dan pembahagi jalan di sebuah lebuhraya dari Ampang menuju ke Cheras. Kami pun apa lagi, berhenti, melihat tempat kejadian, merakam gambar dan video, beraksi seperti pemberita... memang kelakar.. "BOOM!" Letupan kedengaran.. memang menakutkan.. tapi seketika sahaja.. kami meneruskan kerja kami.

Awal pagi- 5.30am
Pulanglah kami ke Gombak

1 Comments:

  • Hadi, terima kasih kerana membaca dan menyimpan sajak-sajak lama saya. Terima kasih banyak.

    osmanTikus

    By Blogger abdullahjones, at 4:45 PM  

Post a Comment

<< Home