dari lidah si Hadi

Monday, May 29, 2006

warna - warna


"Intan.. Masuk dalam cepat, nyamuk nanti!"..

Aku memanggil sepupuku masuk kerana tirai mega mula melabuhkan dirinya. ketika aku sedang menggaru-garu kepalaku, tangan menepuk lengan kerana digigit nyamuk, tiba-tiba tanpa aku sedari aku terpandang langit senja dari depan pintu rumahku.

Aku ternampak pelangi.. ya.. pelangi.. mungkin muncul kerana hujan renyai petang tadi. Sudah agak lama aku tidak melihat pelangi. Sehinggakan aku sudah lupa akan warna dan susun aturnya. Aku ingin merakam keindahan ciptaan Tuhan itu tetapi kameraku sudah kehabisan baterinya. Tanpa membuang waktu aku terus duduk di kerusi di halaman rumah, dan mula memandang langit mengecapi dan menyalin warna-warna pelangi yang terpampang di dada langit itu supaya terus lekat dalam akalku. Dapat ku lihat sekawan burung pipit cuba terbang menembusi pelangi.. aku tersenyum melihat kawanan burung itu. Begitu bebas, begitu berani, begitu riang. Ini membuatkan aku berfikir sejenak betapa lama aku menyibukkan diri dengan tidur, menonton peti televisyen, bermain komputer dan pelbagai aktiviti dalaman yang seperti lupa akan kewujudan alam yang sebenar. Alam yang indah entahkan sampai bila akan kekal..

Aku terus duduk.. termenung.. memandang pelangi sehingga warna-warna pelangi itu kian pudar dan lenyap sama sekali. Akhirnya setelah selesai hilang, aku melangkah masuk ke rumah apabila azan maghrib mula berkumandang.. menyeru.. ya..

gambar~Akila, Hana, Intan, hadapan rumah Hadi 2006

0 Comments:

Post a Comment

<< Home